Sabtu, 18 Jun 2011

Kenapa macam nie..tak macam tue...?!!!

Kadang2 kita akan berusaha menjadi yang terbaik antara terbaik..
Kita juga akan cuba menjadi cemerlang antara yang cemerlang...
Kita juga akan berusaha untuk berubah dikala masa memerlukan kita berubah..
Tapi kenapa kita tak dapat peluang sebegitu...kenapa kita masih dianggap satu benda yang tak akan dan tak pernah berubah...
Sebagai insan atau hamba Allah kita berhak memberi orang lain peluang untuk berubah dan memperbaiki diri sendiri dan bukan dengan kita menjauhkan diri atau menafikan sebaliknya......
Sepatutnya semakin kita dewasa semakin kita kenal apa itu hakikat kejadian sifat dalam diri kita dan bukan dengan kita menidakkannya....
Apa yang berlaku kita kena sedar setiap manusia tak lari buat salah..apa salahnya yang tua tegur yang muda...
Kalau kita lebih matang..tegur dengan cara yang matang..atau kita cuba jadi yang terbaik untuk seseorang yang kita anggap belum matang...
Mendekati seseorang yang kita tak suka adalah teristimewa kalau kita dapat menjiwai wataknya....
Tak semua pertuturan kita adalah manis padahal kita tak dapat menilai perasaan kerna ia satu yang subjektif....kadang2 kita bercakap ikut sedap mulut....padahal ada hati yang terasa..ada orang jiwa sangat sensitive...awassss!!! sangat bahaya...bila kata2 kita menyinggung hatinya..makan dalam beb!!!
Kadang2 kegembiraan akan bertukar menjadi kebencian dan kekecewaan....
Kenapa dulu aku inginkan sesuatu..mak selalu pesan...*apa yang bermain dalam kotak fikiran ku itu x sama macam realiti....
Aku tak penah faham dan tak penah cuba faham..tapi sekarang aku faham apa kata2 itu benar setelah 18 tahun aku didendangkan syarahan seperti itu....
Sakit rupanya kalau apa yang kita bayangkan selama ini tak sama seperti hakikat kejadian sebenarnya...bukan apa...mak kata *bersyukur apa yang aku dapat...kerna sebalik apa yang aku ada..Allah memberi satu tayangan hebat betapa setiap pemberiannya kepada setiap manusia adalah berbeza2..........
*Kini baru ku faham apa yang tersirat sebenarnya....
Kematangan seseorang bukan pada penilaian kita...
Ku cuba cari sebuah identiti yang aku penah temui tapi hilang dan x kan kembali.....
Aku tak sukaa pada keadaan yang selalu menekan perasaan aku...aku tak suka pada tekanan..aku tak suka dimarah..aku tak suka pada perasaan benci....
Kalau leh aku tak nak semua yang dulu penah terjadi berulang kembali.....

*hahaaa saja suka2 wat drama sikit..hahaaaaa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan