Sabtu, 18 Jun 2011

Mentari Senja


Kedengaran bunyi ungas2 hutan kelapa...burung2 berkicauan...aku terpukau seketika..
aku sedar indah ciptaan tuhan kerna matahari masih mampu bersinar...
*syrapppppppp!!! Aduh....hentaman kuat pada punggungku..mau berkecai isi2 yang melekat pada tubuh kecilku..Sakit teramat...Aku berlari masuk hutan kerna takut kena kali kedua...menyusup melalui celahan2 pokok renek untuk melintasi kampung sebelah...Lalu kurasakan bawah pohon jambu lebih selamat....Alhamdullillah...Dunia ini masih hak aku..nasib aku menyelamatkan diri..kalau tidak hancur isi ku dek kemarahan ayahku...Bukan apa..adikku menangis sebab aku leka bermain tanpa mengayunkan buaian nya...linangan air mata dipipiku mengambarkan sakitnya hatiku berbanding sebatan pohon bemban tadi....tanganku berjalur2 merah..sakit bukan kepalang...degus hati kecilku....
Hari beransur senja..Aku tahu semua orang sedang mencari aku..aku ketakutan dek hentaman lagi...aku terlampau takut..andai dituris kulitku tiada kuar darah kerana ketakutan menyelubungi hatiku...*ana...kuar...hari dah senja.." Suara ibuku memanggil perlahan2..Ku jenguk perlahan2...mak!! aku memeluk mak kuat2...kini ku rasa selamat...
Perlahan2 pintu dikuak dan aku masuk perlahan2 kerumah....semua orang leka dengan kerja masing2...mak kata ayah kuar ke pekan..Segera kucapai tuala lalu aku bergegas mandi..dan kemudian nek ke atas untuk tido...
"vrommmm!! vrommmm!"
Enjin moto yang sudah kukenali...mata ku pejam rapat.. Ku lihat abang2 ku semua terdiam dan sibuk menyiapkan kerja sekolah...tanpa menghiraukan kehadiran aku...
Ku tertidur dalam dakapan seribu keresahan..."ana..bangun skolah" suara mak mengejutkan aku dari tidur. Aku segera bangun. Aku terlalu liat ke sekolah..aku tak mahu disebat lagi..Aku bergegas mandi dan kesekolah...
*Hari2 aku lalui seperti biasa...sehingga malam kejadian itu..apa salah n dosaku amukan kali ini sangat tragis...aku digodam bertubi2...baju ku di buang ke telaga buruk..kasut sekolahku di hiris dengan pisau...yang ada sehelai sepinggang..Dengan parang panjang..ayah menghalau aku dari rumah..apa salah aku pun aku tak tau.. tiba2 ayah mengamuk begitu sekali..sedih bukan kepalang...Aku menangis. Mak tak berkata apa2...Ayah kata sepulangnya dari pekan jangan ada muka ku dirumah itu lagi..mana aku nak pegi malam2 buta nie...aku takut ngan kawasan umah dipenuhi hutan kelapa...Gelap gelita...Mak terpaksa menjaga 2 adikku yang masih kecil...Abang2 ku masih mendiamkan diri..Tiada sapa nak selamatkan aku kerna semua takut pada ayah...Abang dan mak menghantar ke rumah mak long ku..Disitu aku tinggal selama seminggu..kosong hidupku...semuda usia 9 tahun aku dihalau dari rumah..Apa salah aku??
Seminggu sudah berlalu..sesi persekolahan akan bermula..cuti pengal pertama berlalu..selama cuti aku x lalui kegembiraan macam budak2 lain..Aku hanya menangis megenangkan tiada siapa yang sayangkan aku..Mak Long n Pak Long memujuk2 aku...Puas sudah ubat penawar diberi supaya aku mahu pulang kerumah..aku enggan..Orang sekeliling mengatakan aku terlalu degil dan sebab itu aku dipukul. Mereka tidak pernah berada pada tempat aku..Aku takut pada semua hentaman pada tubuhku..kalau boleh pilih jalan ke alam barzakh aku segera lakukan pada ketika itu.Pada saat aku belum mengenal apa itu akhirat...Aku segera memohon agar Allah segera mengambil nyawaku...Seorang kanak perempuan kampung yang belum mengenal apa itu agama kerana waktu itu tiada pendedahan khusus...
Setibanya dirumah semua sunyi sepi..Aku lalui seperti mereka bukan keluargaku...Aku diberhentikan sekolah..Kulihat abang2 ku khusyuk pada kerja sekolah...padahal mereka turut takut pada ayah..Ayah sangat garang..Pantang silap sikit..
Pak Long aku menyekolahkan aku...Sejak itu ayah dah tak lagi ambil tahu perjalanan sekolahku..panas baran ayah masih belum redha...

*Ku berpindah dirumah baru..tiada lagi ungas2 hutan..burung hantu yang berbunyi kala senja menjadi pengantara malam dan siang..tiada lagi bau tanah pada pakaian ku..tanah sawah..tiada lagi ikan sepat dan haruan..puyu...tiada lagi bunyi ayam n telur ayam kampung...Tiada lagi persahabatan erat antara aku dan rakan2 sekampung..Tiada lagi mengaji Al-Quran di Masjid..Tiada lagi jambu susu n setoi kegemaranku..Tiada lagi botol2 n tin aluminium untuk dijual belanja sekolah..Air tali air yang menjadi kolam swimming pool aku...pelam seri kaya..pelam ungu..semua sudah hilang pabila sampai ke pekan nanti..Tiada sekolah lagi...


Aku............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan